divendres, 26 de juny del 2015

Ciutats uniformades

Acabo de rebre la darrera notificació de VINÇON anunciant-me que el seu tancament serà el dia 30 de juny, i que si vull veure com s'han anat buidant les prestatgeries, encara tinc una mica de marge.

Ho sento, però no hi aniré, em sap molt de greu que una altra botiga emblemàtica de la nostra ciutat desaparegui.

De VINÇON he estat clienta des dels seus inicis i era sempre una visita obligada en les meves passejades habituals. He trobat objectes de tota mena i de dissenys que m'han estat pràctics i que encara utilitzo. Per això lamento que tanquin, com lamento que els comerços de les grans ciutats vagin adquirint poc a poc elevats graus d'impersonalitat.

Cada vegada que visito els centres comercials de les ciutats europees, em trobo amb les mateixes marques, franquícies i dissenys de botigues exactament clonades. Els productes són idèntics i l'estil comercial impera a tot arreu. Ja no ens podem complaure amb aquells establiments que donaven un segell especific del lloc on visitàvem. Ara només ens podem conformar en descobrir encara edificis de diferents èpoques que sortosament s'han anat conservant.

Estem en un món divers però les polítiques econòmiques i les multinacionals que s'espandeixen d'una manera desorbitada han fet que la cultura del "shoping" prevalgui per damunt de qualsevol altre interès. M'he trobat en molts viatges que algunes persones així que posen el peu en qualsevol ciutat important, la pregunta immediata és: on es troba el centre comercial? Lamentable!

Els que ens agrada trobar raconets que distingeixen un país o un lloc diferent que no sigui ultrapassar continents allunyats, penso que ho tindrem una mica magre.

***