Aquest cap de setmana hem obert la veda teatral amb dues obres força diferents. La primera podriem titllar-la de clàssica amb matisos de renovació escènica, i la segona, és més aviat un espectacle teatral fruit dels dramaturgs iniciats a la Sala Beckett, i que han estat ben acollits com a teatre independent.
El Padre ha estat una bona manera de començar. No havia vist mai actuar en teatre a l'actor Héctor Alterio, i tenia força interès en aquesta obra, atès les bones referències obtingudes i també de que fós una obra del jove dramaturg francès Florian Zeller. Actualment estic gaudint molt amb autors francesos i crec que és una cultura que no deixa de tenir un pes específic pel conreu de la nostra ment.
Malgrat ser un tema espinós ja que la pèrdua de la realitat degut a la vellesa, es cada vegada més realista, la farsa teatral està molt ben lograda amb situacions força ambigües, contradictòries, amb personatges cambiants i duplicats, que en cap moment ridiculitza el fons de la qüestió.
Es barreja el drama, la comedia, també el thriller, donant llibertat absoluta a l'espectador per pensar el significat de les situacions que l'autor ens presenta. Tot un repte teatral.
És una obra escrita per un actor i Hector Alterio, que ratlla ja la norantena, en fa un bon treball, acompanyat per cinc actors de la Companyia que el van acollint a cada acte, els quals, conjuntament, aconsegueixen un resultat d'una posada en escena molt digna que té un final que encara que és realista no deixa de ser dolorós.
***
L'última nit del món un espectacle de Llàtzer Garcia el qual està inspirat en escriptors d'històries curtes i ciència ficció com Matheson i Bradbury.
L'autor que com he dit, iniciat a l'Obrador de la sala Beckhett, ens presenta tres històries. Inclouen fantasia, somnis impossibles, ciencia ficció i reptes personals.
La Sala FlyHard al barri de Sants, de reduïdes dimensions, acull aquesta Companyia d'actors els quals fan un treball esplèndid, d'un complicat espectacle. Al tenir els actors "a tocar" i que a vegades has d'encongir les cames a primera fila per deixar pas lliure a l'actuació, l'espectador es troba dins mateix dels problemes dels personatges.
Potser vaig trobar que el text, malgrat la intenció d'una suposada ciència-ficció, et mostra massa una realitat cotidiana, no fictícia, els resultats del qual al meu criteri, els considero una mica eixuts sense massa moments generosos per distendre una mica a l'espectador.
Repeteixo el treball excel·lent dels actors. Un treball coral, brillant, gent nova sorgida d'aquest reguitzell d'actors que tenim al nostre país i que ens dóna moltes satisfaccions. Molt distints dels nous actors comparses de l'obra de El Padre. Crec que el nostre teatre encara marca diferències.
***
4 comentaris:
Les actuacions del teatre sempre les he trobat exagerades, suposo que el teatre ja ha de ser així, però a mi no m’acaba d’agradar
Cada expressió artística té la seva particularitat. El teatre és bàsicament comunicació, complicitat amb l'espectador, qui es veu sotmès a emocions de tot tipus, la qual expressió pot inclús condicionar a l'actor i induir-lo a alguna reacció espontània. Moltes vegades l'espectador es veu convidat a la participació. Això, pons007, no ho trobaràs en espectacles com el cinema.
pons007:
El teatre és un art, que com qualsevol altre ha d'agradar o no. En totes les cultures del món les manifestacions dràmatiques s'han anat representant al llarg de la història. Hi han diverses formes d'arts escèniques com la música, la dansa, el circ, etc. Tothom tenim el dret que ens agradin o no les arts en totes les seves disciplines. Els humans sóm lliures de triar sempre :)
Joan:
Tens raó amb el tema de les emocions. Les arts tenen això, no tothom rebem el mateix de la mateixa manera.
Gràcies per la teva aportació.
Publica un comentari a l'entrada