dilluns, 2 de març del 2015

Literatura criminal

La novel·la negra (actualment classificada així, deixant a banda, novel·la de misteri, suspens, emoció, criminal, etc) està vivint un moment dolç, i des de fa pocs anys s'han incorporat a aquest gènere moltes escriptores catalanes. Aquest recull que vaig comprar-me en ocasió de la setmana BCnegra, ens mostra la qualitat d'aquestes dones que res tenen a envejar a les clàssiques Agatha Christie, Donna Leon, Asa Larson i altres autores per tothom conegudes.

Les històries són curtes, com a mi m'agraden,  i la majoria amb resultats inesperats que obliga a no deixar la narració que amb qüestió de vint o vint-i-cinc minuts arriba al desenllaç final. Fins i tot he deixat de llegir-los des del llit abans d'agafar el son que és quan tinc el meu moment de recolliment, amb el temor de que em desvetllessin massa i m'enganxessin les històries una darrera l'altra fins al final.

Són relats frescos i lleugers compatibles amb l'estil actual de novela moderna. Dóna pas a cada escrit, una breu descripció de l'autora, de la trajectòria que ha seguit i de la literatura que ha publicat a més dels premis que ha rebut.

M'agrada la literatura breu que amb poques pàgines diu el que ha de dir, sense donar massa voltes als temes emprats. Crec que no és fàcil escriure d'aquesta manera, i els autors/es han d'esmerçar molt d'ingeni per mantenir al lector en estat d'alerta i no sospiti en aquests casos, qui és el criminal. Penso que tenim bones escriptores i no les hem de menystenir a la lleugera.

La meva enhorabona a l'editora Anna Maria Vilallonga per haver apostat per aquest recull, el qual també hi dedica el pròleg.

***

Trobem relats de: Margarida Aritzeta, Teresa Solana, Carme Torras, Maria Carme Roca, Núria Cadenes, Esperança Camps, Empar Fernández, Susana Vallejo, Susana Hernández, Marta Banús, Laura Díaz-Roig, Mònica Batet i Anna Maria Vilallonga.