dijous, 21 de maig del 2026

MANUAL DE DEFENSA DEL CATALÀ - Òscar Andreu


 

Mai hagués pensat que l'activisme a favor del català hauria arribat als extrems d'haver-lo de defensar activament, fins al punt d'haver-ho de fer per mitjà de monòlegs escrits com ha fet l'Òscar Andreu en el seu llibre de ben poques pàgines el qual ha estat un dels més venuts en la Diada de Sant Jordi, la qual cosa m'ha alegrat de veritat. 

L'Òscar, un català que té com a llengua materna el castellà, va entrar a la societat catalanoparlant dins la seva majoria d'edat i va fer un descobriment important del lloc on va néixer i de l'entorn on va començar a moure's de ben jove. 

En un moment en que la llengua està passant per una etapa delicada, la seva opinió se'ns fa present per mitjà d'un petit llibre, per ajudar-nos a ser conscients que no podem perdre un valor tant important com és un idioma que forma part d'un país sense Estat. Aquest fenomen complex d'un declivi de la nostra llengua al qual hem arribat, s'ha anat originant per la globalització de diferents sectors,  i d'imposicions lingüistes molt competitives, hem d'obrir els ulls per remuntar i ho hem de fer, per salvar una llengua i parlar-la sense complexos. La persistència és vital per la supervivència.

Com a bon comunicador i escriptor, l'Òscar Andreu ens fa a mans un manual irònic, sense concessions, i decididament optimista. del paper dels catalans com a parlants d'un idioma minoritzat.

Ens diu: Això de salvar la llengua, ho hem de fer pels nostres avantpassats, per nosaltres, pels nostres fills, pels nets, pels besnets, pels rebesnets  i perquè és just! Deixem alguna cosa bona digna i memorable per les generacions que vindran.

I jo dic: Els catalanoparlants tenim drets lingüístics que son drets humans, i haurien de respectar-se a tots els territoris de parla catalana, i exigir que les institucions garanteixin aquest dret. I ja som al cap del carrer, perquè una llengua no es perdi, primer cal parlar-la.

 

*** 

 

dijous, 14 de maig del 2026

ROSA CANDIDA -Audur Ava Ólafsdóttir

 

Una novel·la que tenia en una llista de recomanats de fa almenys 15 anys, per una companya del meu Primer Club de Lectura, i enguany CLUB EDITOR el va oferir per Sant Jordi, traduït al català de l'islandès per Macià Riutort. Ignorava completament que la seva autora Audur Ava Ólafsdóttir es va fer mundialment famosa en el seu temps pel clima peculiar dels seus llibres, i quan encara Islàndia no estava a l'abast de la majoria dels europeus i només sabíem que era terra de volcans.

Sembla ser que Rosa Candida va ser la seva tercera novel·la i va tenir força èxit de vendes en el seu país. És un llibre de creixement personal, amb una prosa delicada i diferent del que podrien ser els relats moderns sobre la recerca del teu lloc en la vida. 

El llibre és redactat en primera persona, on un jove decideix deixar el seu país Islàndia d'un clima fred i àrid, per anar a buscar un clima més benigne i poder fer viure uns rosers molt particulars, que la seva mare, acabada de morir en un tràgic accident, havia aconseguit desenvolupar en el seu hivernacle. 

El relat ens mostra com la inquietud de salvar allò que té una durada curta en un lloc eixut, pugui trobar un desenvolupament perenne. El jove coneixedor des de molt petit de la jardineria per haver compartit aquests coneixements amb la mare, decideix emprendre un llarg camí, deixant enrere un germà bessó autista, una filla fortuïta de mesos, una companya mare de la filla i un pare que serà un fil conductor a distància.

El llibre és emotiu, poètic, optimista, sensible i deixa un bon regust emocional com si de la rosa es tractés. L'autora en una entrevista va dir: en la novela hay dos temas fundamentales: la muerte y el cuerpo. El protagonista es un hombre que es a la vez hijo, hermano, padre y amante y vive una historia de amor que no se desarrolla en el orden establecido.

I també: mi libro es una oda al hombre, a la nueva masculinidad; es totalmente antivikingo. Los padres son tanto o más importantes que las madres, si se dieran cuenta de ello tendríamos un mundo mejor… Aquí sabemos de eso: los vikingos dejaban a sus familias para ir a robar y violar, destrozaban hogares y luego volvían al suyo a descansar

...I que més puc dir, Audur Ava Ólafsdóttir ens diu molt en 240  pàgines.

 

***