dimecres, 3 de març del 2010

Sant Medir


L'any passat vaig parlar també de Sant Medir, festa de dolça tradició de diversos barris barcelonins. Com a filla del barri de Gràcia, he crescut amb el record del dia 3 de març. No em repetiré amb aquests records, aquesta vegada he optat per fer recerca a la premsa, per aclarir alguns interrogants que tenia arran d'aquesta romeria popular.

M'he dedicat doncs a buscar a la hemeroteca de La Vanguardia, a la web que van instaurar per facilitar la consulta de diaris des del 1881, des de quan va tornar a instaurar-se aquesta festa després de la Guerra Civil.

Her trobat el Diari on sembla que va ser la darrera romeria l'any 1936 sense gaire entusiasme, fins i tot va ser ajornada uns dies. Pensava que la reinstauració havia trigat molts anys, però la meva sorpresa ha estat que l'any 1940 es va permetre altra vegada aquesta Festa, suposo que al tractar-se d'una romeria, el règim no ho podia impedir, però fins l'any 1951 no es va tornar a constituir la Federació de Colles.

Poso aquí un enllac de la pàgina 6 del 5 de març de 1940 on el comentarista dóna detalls de la notícia.

Si algú té la paciència que he tingut jo, d'anar buscant en Les Vanguàrdies dels dies posteriors a la Festa des del 1940 fins al 1951, podreu trobar les ressenyes d'aquesta Festivitat. No tenen desperdici. En l'apartat "Vida de Barcelona" a més, es troben els esdeveniments cotidians. El llenguatge és sublim, recomano la seva lectura.

Mosso guardant cavalls (1931)
Fons Buch (Arxiu municipal de Gràcia"


a tots us desitjo DOLÇA FESTA!

***