Cinquena, sisena i vuitena classe de:
Història de Catalunya a través de l'art.
Atès que no m'ha semblat gaire rellevant exposar els temes de les darreres classes, ja que varem anar donant voltes sobre els primers comtes catalans, i de com es va anar configurant el nostre país a partir de
Guifré el Pilós i el poder de les
Abadies, per tothom sobradament conegut, he optat per saltar l'
Edat Mitjana per comentar alguna cosa de l'
Edat Moderna, quan el
Renaixement italià a finals del segle XV va esdevenir un punt d'inflexió. L'home comença a qüestionar-se moltes coses i
Copèrnic comença a divulgar que la terra és rodona.
Va ser una època força important a nivell cultural. Els nobles italians comencen a interessar-se per omplir els seus Palaus d'art pictòric i tapissos, el tema i la tècnica dels quals, ha esdevingut un tomb del que va ser l'art medieval. Tornen les figures de la mitologia grega i romana, copiades de les restes que es troben en les excavacions que s'han fet per construir noves ciutats, atesa la demanda d'espai que a resultes de les croades de l'
Edat Mitjana va comportar un desplaçament de gent per tota la mediterrània.
 |
| Rafael Sanzio (1512-1514) |
Mentre a les regions italianes el moviment cultural anava eixamplant horitzons, en el nostre país va esdevenir la
Unió de Castella i Aragó amb una política de pactes amb casaments europeus i perfilant monarquies cada vegada més i més absolutistes, amb les conseqüents manques de canvis i amb immobilismes centristes.
A Catalunya anàvem fent la "viu viu" amb revoltes i amb les nostres institucions allunyades d'aquells
Reis que tenien en ment anar expulsant jueus i conquerint terres als àrabs instal·lats a la Península. Després de l'època dels
Grans Conqueridors, les riqueses d'or i plata expoliades del
Nou Món, van fer desestabilitzar els països i es van invertir en guerres al vell continent.
 |
| Carles I |
La dinastia dels
Austries ens arriba al
Segle XVI, quan el nét dels
Reis que van expulsar als àrabs, va ser l'hereu de l'
Imperi germànic per part de pare i hereu del
Regne castellà per part de mare. Va ser educat en terres del
Nord d'Europa i poques vegades venia a la
Península per controlar les possessions. Sembla que tampoc parlava gaire l'idioma de
Castella i amb problemes força rellevants que va haver d'afrontar tant a
Europa com a
Castella, com revoltes per evasió de riqueses (
Los Comuneros de Castilla),
Germanies a Mallorca i a València de camperols i artesans, protestes religioses de l'Església reformadora luterana, i guerres de territoris amb el rei
Francesc I de França, que per cert, va ser el protector de
Leonardo da Vinci, el qual va morir en aquelles terres.
 |
| Felip II |
El seu fill va ser qui va centrar per fi la
Cort a Madrid ben entrat el segle XVI. Va ser quan construeix
El Escorial per residir-hi, i el decora ja amb pintures d'artistes italians i grecs que van arribar a la Península per aportar els seu art. Va iniciar la contrareforma, impulsà la
Inquisició i va expulsar als moriscs al nord d'
Àfrica, al territori berber. "
La armada invencible" va ser creada per lluitar contra els seus adversaris i van fer història les
Batalles de S. Quintí contra els francesos i de
Lepant contra els turcs, amb les quals les riqueses del regne van quedar molt malmeses.
 |
| La "Batalla de Lepant". Paolo Veronese. 1528-1588 |
Reflexionant sobre aquesta part de la
Història, he fet mentalment un paral·lelisme amb la història recent que estem vivint, i no estem massa allunyats d'aquells reis absoluts que feien i desfeien, i malbarataven les riqueses que havien adquirit amb mitjans no gaire ortodoxos. Les corrupteles estavan a l'ordre del dia i el poble quan es cansava, iniciava revoltes i protestes. La
Història segueix.....
***