Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris in memoriam. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris in memoriam. Mostrar tots els missatges

divendres, 6 de desembre del 2019

In Memoriam

Fr. Josep Massana i Julià
framenor caputxí
1930-2019


  Avui hem acomiadat a un home bo, pare espiritual, amic, germà i molt estimat Josep Massana. 

Des del 1998 que ens va acompanyar en el nostre inoblidable viatge a Jerusalem, que hi he mantingut una estreta col·laboració personal. 

Jerusalem 1998
Riu Jordà 1998














Un home vital, incansable, fidel i proper, a l'abast de tots els que reclamàvem la seva presència i amb les paraules justes 
que necessitàvem escoltar. 

Quatre Benaurances del sermó de la muntanya, avui li han fet justícia:

5-Feliços els humils: ells posseiran la terra.
7-Feliços els compassius: Déu se'n compadirà.
8-Feliços els nets de cor: ells veuran Déu"
9-Feliços els qui treballen per la pau: Déu els anomenarà fills seus!
(Mateu 5,5-9)


 DESCANSI EN PAU

Gelida el seu poble

***


dimarts, 29 de març del 2016

In Memoriam

Illes Formigues


Tanta llum de mar


Tanta llum, tanta llum de mar arreu,
com un cos de vent que fuig del temps,
el vol d'un sol ocell, sorprenent i clar,
l'arena d'or dels anys fa fimbrar i dansar.
Tant de blau encès, tanta claror,
amb un batec llunyà
la sang reclama amor.

Un camí de mirades i de sol
diu com és secret el nostre goig,
com amb els dits i els ulls, sense cap temor,
podem omplir l'espai amb un nou retorn;
passaran esclats i ens mantindrem
fidels a tant d'esforç,
joiosament fidels.

Més enllà de l'encís de l'horitzó,
com un somni bell i poderós
que posa accents de llum en allò que creu,
la veu ressona i creix en les altres veus;
per un pont de mar llancem el cant
i l'horitzó serà
la veu que hem esperat.

Pel mirall d'un futur que somniem
sinuós i bell de claredats,
el gest emplena el buit que ha deixat l'oblit
i a poc a poc reprèn el seu ritme viu.
Estendrem les mans damunt el mar
de cara a aquell futur
que en somnis hem forjat.

DESCANSA EN PAU ALBERT

***

dijous, 17 de març del 2016

In Memoriam

Jerusalem


Em diran de "subversiu",
jo respondré, incisiu:
ho sóc. Pel meu poble que lluita,
pel meu poble que cuita
camins de sofriment.
Jo tinc fe de guerriller
i amor de revolució.
I entre Evangeli i cançó
peno, i dic el que sé.
Si escandalitzo, primer
jo m'he abrusat de Passió
en la Creu del meu Senyor!

Pere Casaldàliga
Descalç sobre la terra vermella




DESCANSA EN PAU JAUME

***

divendres, 9 d’octubre del 2015

In Memoriam


Fr. Fidel de Montefrio
1922-2015


Que la vida, Senyor, 
sigui bella com les
flors de l'estiu,
i bella la mort
com les fulles de tardor.
El meu dolor
s'ha tornat pau
amb el capvespre
entre els arbres
silenciosos.

R.Tagore




Fa deu anys et varem començar a estimar. Varem compartir experiències i viatge al país dels grans filòsofs, on varem gaudir d'un espectacle inolvidable al Cap Súnion.


Has estat el meu jardiner i amic.
La germana mort franciscana se t'ha emportat. Diumenge no ens vam adonar que t'acomiadaves. Et recordarem.


Missa de Sant Francesc 4.10.2015



Montefrio (Granada)

***

dijous, 14 de març del 2013

Commemoracions centenàries

Avui el meu pare hauria complert 100 anys.

 És el noi que va vestit de blanc junt amb la seva germana i els seus pares (els meus avis). Debia tenir tres o quatre anys, o sigui que la foto ja té uns anyets. He tingut la sort de tenir pare molts anys, atès que va sobrepassar els vuitanta, i va morir de gran, sense patiment. Va ser un home honrat i treballador, que va haver de passar les vicissituds pròpies d'una vida dedicada a la família i amb una joventut marcada per una guerra civil que el va retenir, com molts d'altres, en camps de concentració i privat de llibertad per un temps, però en va sortir i va formar una família que el va acompanyar fins al final de la seva vida.

L'any passat es va commemorar també el centenari dels seus referents culturals: Pere Calders i Avel·li Artís-Gener (finals del 1912). Ell ens en parlava sovint i per això un dels primers llibres que recordo haver llegit per la seva recomanació va ser L'ombra de l'atzavara, la qual cosa ja vaig comentar en un apunt l'any 2008. Aquesta novel·la va guanyar el Premi Sant Jordi 1963.

Calders ens diu:
[Aquest llibre reapareix en uns moments crucials per a la meva pàtria. Jo he estat un immigrant, foraster en un país que no tenia obligació de fer esforços per comprendre'm: l'obligat a esforçar-me era jo, i, si no ho vaig aconseguir, meva fou la culpa. Hi vaig arribar que el país aquell no em necessitava per a res, i a mi, en canvi em feia molta falta que m'obrís les portes.]

L'ombre de l'atzavara Pere Calders, 1979


 Artís també ens diu:
[Damunt Tepotzlan hi ha una serra abrupta en la qual, durant molt anys, l'enyorament ens ha fet trobar reminiscències montserratines. El fenomen geològic fa el lleuger suggeriment i la nostàlgia -amb tota la seva implicació de cursileria-, la resta. Al cim de la serra dita el Tepozteco hi ha les ruïnes d'una piràmide. S'hi puja per un camí inversemblant, capaç de desllorigar un serpent, que els escaladors novells fan servir per a llurs pràctiques.]

Paraules d'Opoton el Vell (1968)
Avel·li Artís-Gener


Nascut el mateix any, va ser en Joan Sales, escriptor i editor també exiliat, el centenari del qual es va celebrar l'any passat, el qual amb la seva obra més coneguda "Incerta Glòria", va guanyar el Premi Joanot Martorell 1955.

[Quan m'he llevat, la vida em semblava altra vegada digna de ser viscuda. I tot, perquè tinc un  racó per a mí tot sol. M'han allotjat a la golfa d'una casa de pagès que té una solana sobre l'horta. Pel mig de l'horta lluenteja el riu Parral. És sota teulada; estès al llit veig els cabirons retorçuts i vermellosos -de pi o de savina- i l'encanyissat; a través de l'encanyissat s'entreveuen les teules; el pis no està enrajolat i quan hi camines trontolla.]

Incerta Glòria (1955)


Un altre prohom de les lletres que commemorem enguany el centenari, és en Salvador Espriu (1913):

El vent del sud atansa
l'ofec, tentacles
opressius de la boira.
Veig com s'esborren
carrers, vestigis d'arbres,
a poc a poc el rostre,
que dia i nit m'angoixa,
de la meva ciutat.

T'estimo, dura
terra meva que llences,
sollats, a trossos,
amors que només volen
molt humilment servir-te.

Formes i paraules (1975)


Acabo l'apunt amb una aportació d'en Ryszard Kapuscinski, el qual ens diu que en moltes cultures africanes, està extesa la creença de que el ser humà mor definitivament només quan mor la darrera persona de les que l'ha conegut i recordat. En altres paraules: Algú deixa d'existir només quan abandonen aquest món tots els portadors de la seva memòria.

***


diumenge, 13 de gener del 2013

In Memòriam


D'un matrimoni de Boston,
què en van dir els crítics teatrals?

"Dues solteres de Boston de gustos burgesos, idees de manual progressista i sexualitat sàfica. I una criada escocesa de llengua àgil. Tres personalitats amb defectes corrents, com li agraden a l'autor. David Mamet visita els salons d'Edith Warton i l'esgrima verbal de Wilde i Coward per construir un espai dramàtic moblat per a tres actrius..... [Juan Carlos Olivares, Avui 16 de setembre de 2005]

Notes disperses

. Una lectura superficial d'aquesta peça teatral ens duria a pensar que el lesbianisme és el tema central.... Nosaltres veurem com Un matrimoni de Boston parla del dret a l'amor, de la llibertat, de la dignitat, del fracàs i de la supervivència. Algú ha arribat a dir que són molts, potser massa temes.....

. Els diàlegs curts, les frases directes.... Un matrimoni de Boston és Mamet en estat pur, una gran obra per a dues grans actrius, a casa nostra, la Lizaran i la Vilarasau!


***

ANNA LIZARAN, que descansi en PAU

***


dimecres, 5 de setembre del 2012

In memoriam

Per tu tieta, que ens has deixat
02.11.23 - 03.09.2012

ADÉU A LA VIDA

Damunt les farigoles, la becada és ferida. La noia la pren dintre les mans; se la posa a frec de llavis i li sent el cor, que encara batega.

L'ocell ja no bat les ales; obre el béc, endolorit. De flors de romaní li fa un llit. - Et portaré a casa, - li diu. - Et curaré la ferida i tornaràs al bosc! 

-Em sento morir! -diu la becada. -Estimo el que fas per mi. Per la teva obra bona, et revelaré allò que tu deleixes per saber. Però guarda'n el secret!...

-El guardaré. La voluntat dels moribunds ha de complir-se! ho sé per la mare, quan l'àvia es va morir!

Amb pena, ara la becada alça el caparró, i parla amb esforç: -Ja sé com te dius!...

-Margarida- respon ella.
-Si, ja ho sabia.
-Com?
-En les cobertes de la teva llibreta que et serveix de teulada, hi ha escrit el teu nom. Els ocells, tot volant, ho hem vist! Tu potser no hi hauries atinat mai. Adéu, Margarida... Adéu!

Els ulls de la becada resten fits. La nena la besa, i li clou les parpelles. Afligida, sanglota: 

-També per als ocells és trista la mort!

Al peu d'un pi, el més bell, el d'esguard més obert de cara al cel, la noia fa una petita fossa.

Després, posa branques d'herbes oloroses damunt la terra i entre llavis murmura com una oració:

-Déu vol que enterrem i deixem en pau els morts!

Acabat, com es recorda de l'Hortènsia, baixa corrents. - Ja vinc! -li crida- Mira que et porto!

I tot anant-hi, li ensenya un brot de romaní florit.

Del conte MARGARIDA de Lola Anglada i Sarriera, llegit el dia del teu comiat.




A la última dona de la familia materna que hem estimat que va viure sense fer soroll i ha marxat de la mateixa manera. Adéu tieta. E.P.D.


***


dimecres, 20 de juny del 2012

Emili Teixidor


Avui m'he llevat amb la trista notícia del traspàs de l'Emili Teixidor.

L'Emili per a mí ha estat sempre un referent literari de les nostres Lletres. No he deixat de procurar-me un llibre seu, els quals m'han ajudat en la meva llengua i en la meva història.  Recordo encara una aportació que vaig fer amb una gran il·lusió, posant la meva veu en una curta filmació, llegint una pàgina d'una de les seves obres emblemàtiques, la qual es va gestionar a les Biblioteques de Barcelona, per homenatjar-lo en el Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona fa uns anys, i que desgraciadament no recordo amb quin motiu.

Sempre l'he tingut per un home generós, sensible amb el seu país, la seva comarca i la seva cultura, i ens deixa un llegat de primera categoria literaria que no hem d'oblidar.

Que descansi en pau!

Emili et tornarem a redescobrir.

***

dimarts, 13 de març del 2012

Traspàs de la Teresa Pàmies

Engego l'ordinador i em trobo amb la trista notícia de la mort de la Teresa Pàmies.

Aquestes persones de les quals recordes haver nascut gairebé amb els seus llibres a la mà, sembla que no hagin de desaparèixer mai. La seva persona és un referent per les que varem néixer durant els primers anys de la dictadura franquista, la personalitat de la qual admiràvem per la seva defensa de la injustícia social.

La recordarem també pels seus escrits de l'exili i pel seu tarannà jovial el qual ha heretat en part el seu fill Sergi que ha seguit les seves empremtes.

Ha viscut 93 anys amb clarividència i lluitant per uns ideals fruit d'una època convulsa.

Que descansi en Pau.

***

dimarts, 7 de febrer del 2012

In Memòriam

Antoni Tàpies 1923-2012

Moltes tardes el trobava fent un tomb pel barri, acompanyat de la seva Teresa. Véiem com els anys anaven deixant empremta en el seu cos. No crec però que el seu esperit envellís. Les seves obres ens ho mostraven. Ha pogut viure fins els 88 anys i omplir-se de l'aire que tot artista necessita per treure el que té a dins.

Encara recordo un dissabte de fa anys que varem trobar el barri envoltat de policies locals a les cantonades. Ningú sabia què passava, fins que la veïna de torn ben informada ens va dir que el Príncep Felip visitava el domicili del pintor. Personatge internacional que va posar el nostre país a la primera línia del seu art, per això només ja val un modest record de la seva mort, des d'aquest blog.



Que descansi en pau!



dilluns, 7 de novembre del 2011

In memoriam

Avui hauries complert 89 anys.





Les teves flors










L'escola on et vas educar









La teva ciutat











La teva lectura















El teu poeta

PIRENENQUES
II
Tot està immoble dalt del Pirineu,
tot, menys la boira diàfana i lleugera
    que corre com fumera
per valls, faldes i cims, arreu, arreu.
És la freda carícia d'eixes terres,
la nina aviciada de les serres
trista jugant per l'ampla soledat,
lliscant per les quietes serralades
amb un somrís eixut tot esblaimat.
Joan Maragall







El teu poble d'adopció













amb les seves vinyes....










és la meva manera de recordar-te.....


***


dilluns, 12 de setembre del 2011

Homenatge pòstum

Montserrat dia 10 de setembre recordant a Josep M. Cardona.
Retrat espiritual


"El camí de la vida, em sembla a mi, consta de tres fases principals. La primera, bàsica, és la formació al si de la mare, la segona la que ens pot semblar més llarga, va des de la infantesa fins a la vellesa (els qui hi arriben) i la tercera, la més important pels creients, és el traspàs de la llinda de la Casa del Pare"

La mesura de l'amor

"Estimar fins a servir, i precisament uns homes i dones com els que tenim al costat, comporta sens dubte moltes proves i sofriments. Quan servim fins i tot donant trossos de vida, entenem la veritable grandesa de l'Evangeli.... "




L'Ésglésia

"El compromís de tot cristià ha de ser la construcció de la unitat de l'Església, en un respecte i col·laboració amb tots els membres que en formem part, des dels fidels de base fins els nostres pastors. No podem confondre l'Església veritable, autèntica, amb el pobre aspecte extern que sovint li donem els homes i dones que la formem. El vi ordinari s'acaba aviat, el que ens dóna el Crist és generós i abundant, no s'acaba mai"






"La fe és un do. El rebem de Déu. Però cal que la cuidem. És com un arbre jove que cal regar-lo, podar-lo i donar-li forma per tal que doni fruits. És una tasca molt delicada i fràgil. La portem en vasos de terrissa".


"El Ressuscitat és un terapeuta, un metge, un guia que vol ajudar-nos en el viatge a les nostres arrels. Ahir ens preguntava la raó del nostre plor: Avui vol conèixer allò que portem entre mans. ¿Quines són les nostres preocupacions actuals? ¿Què és el més important en la nostra vida? Què o qui ocupa els nostres interessos o el nostre temps? ¿De què parlem a les persones que es posen al nostre abast? ¿Quina és la raó de la nostra vida?"


"Els monjos tenim un avantatge, i és que som capaços d'estar present en esperit, des del monestir, a tots els llocs, a tots els esdeveniments i amb totes les persones que estimem"



"Vaig fent camí serenament. Us diria mentida si no us comentés que hi ha estones de tot. Però la Gràcia de Déu és més gran que les defallences humanes que tots portem a sobre. I el que més em fa sentir-me fill de Déu, són les vostres pregàries, els vostres records, les vostres mostres d'afecte manifestades de tantes maneres"

Josep M- Cardona
Traspassat el 20 de setembre de 2010

***



dimecres, 16 de febrer del 2011

Qui plora la meva mort?

    Qui plora la meva mort? Estúpids germans pels jardins i les cuines fumoses, i pels carrers, íntims com una cambra, lamenten en veu alta el meu traspàs.
Qui plora la meva mort?
Hi havia cinc arbres al meu jardí;
ara tots cinc han tret florida,
al.leluia!

Ploreu per vosaltres, 
odiosos germans
que resteu esperant el vostre torn.
La Dama és amable i sol.lícita
i acull com una dona acull el nou amant.

Miquel Martí i Pol

    ***
    Ens arriba la notícia. Als 53 anys era massa jove per morir. Avui ha mort a Singapur en plena feina i lluny del seu país. Recordo quan el "Racó de Can Faves"  encara les estrelles Michelin no havíen arribat a aquest restaurant que ja era un lloc de referència de la nova cuina catalana. Llavors erem una colla de joves amics interessats en aquestes noves cuines,  quan a França es parlava del gran renovador de la cuina francesa Paul Bocuse. 
     
    Que descansi en Pau! 
    ***

dimecres, 8 de desembre del 2010

In Memoriam





Avui fa trenta anys de la desaparició forçada d'un geni, que va ser referent de la música pop i d'una època que recordarem els seus coetanis.






El seus somnis encara no s'han fet realitat. Es veuran realitzats algún dia?





***

dimecres, 27 d’octubre del 2010

In Memoriam

 A Joan Solà


 
Te'n vas anà amb aquell ponent dolcíssim...
Caigueres, lluitadó, al marxà a la lluita.
Somreies a la força dels teus muscles
i glaties per guerres i corones,
i tot de cop t'has esllanguit per terra
amb els ulls admirats....

Joan Maragall (Octubre, 1895)


***

divendres, 19 de febrer del 2010

Oració en la teva mort


Per tu, tieta

Quan roures enyorosos
de verds marins comencen
crepusculars missatges,
volent-te foc, demano
nova claror, que siguis,
davant altars on cremen
ardents silencis d'ales,
encès cristall, més flama,
llum de cançó senzilla.

Salvador Espriu


***

dissabte, 4 de juliol del 2009

Ja ens has deixat..

Avui ens ho han comunicat. Vaig tenir-ne el presentiment fa només tres setmanes. El teu cos ja estava fluixet i tenia ganes de descansar. Recordarem la teva alegria per viure, i com vas cuidar els teus que t'estimaven. Ells també ho han fet fins el darrer moment. Has estat un exemple de senzillesa.
Gràcies i un Bon descans!


"El tudó plora per mi;
el bell riure del blat agitat pel vent,
la falda suau d'aquell puig pastoral,
el rierol joncós on el roig bestiar es troba,
i passa pel gual, i apaga la set."

Jean Ingelow

***


diumenge, 31 d’agost del 2008

IN MEMORIAM - 30-08-2008

Ayer nos lo comunicaron. Hacia tiempo que lo esperábamos, pero cuando llega nunca acabas de creértelo. Tus farolillos granadinos no volveran a lucir encendidos y se han apagado para siempre.

Nos vimos por última vez a principios de año cuando viniste a consultas médicas a nuestra ciudad. Tu enfermedad ya era irreversible y tu lo sabías. Nos despedimos.

Aún recuerdo cuando tu decisión de irte a tu tierra, con unos argumentos que yo desaprobé y que lo discutimos en una cafeteria de nuestra ciudad. Tu lo tenias claro e hiciste lo que creiste oportuno. Allí encontraste otros alumnos. Te echamos siempre de menos. Nos fuimos viendo y hablando por teléfono, menos de lo que hubiera querido. La vida no te fue fácil. Siempre saliste de todo, menos de la enfermedad que se te ha llevado.

Adiós Pepi, siempre estarás en nuestro recuerdo.

***


Verde que te quiero verde.
Verde viento. Verdes ramas.
El barco sobre la mar
Y el caballo en la montaña.
Con la sombra en la cintura,
Ella sueña en su baranda
Verde carne, pelo verde,
Con ojos de fría plata.
Verde que te quiero verde.
Bajo la luna gitana,
Las cosas la estan mirando
Y ella no puede mirarlas.

Frag.Romance Sonámbulo

Romancero gitano
Federio Garcia Lorca

.

dimecres, 16 de juliol del 2008

IN MEMORIAM - 19.07.2006

Ja hem passat dos anys sense tu. Malgrat que a tots ens arriba aquest moment, és díficil pensar que hem de deixar-ho tot. Els records de les darreres xerrades sobre la vida i la mort que varem tenir a l’hospital, i la teva lucidesa en aquells moments, em van alleugerir la tristesa i van esborrar els mals tràngols que la vida sempre et dóna. M’ha quedat, entre altres coses, el record de l’alegria que tenies per les petites coses cotidianes, tot això sempre ho tindré present.

La teva formació va ser dins de l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana en les escoles de la Generalitat Republicana i amb els benefactors que tenia l’Associació.

Et van fer estimar també la literatura i els nostres poetes.T’agradava Maragall i el dia del teu comiat varem llegir “Cant Espiritual” que aquí reprodueixo.


CANT ESPIRITUAL

Si el món ja és tan formós, Senyor, si es mira
amb la pau vostra a dintre de l'ull nostre,
què més ens podeu dar en una altra vida?
Per això estic tan gelós dels ulls i el rostre
i el cos que m'heu donat, Senyor, i el cor
que s'hi mou sempre... i temo tant la mort!
Amb quins altres sentits me'l fareu veure,
aquest cel blau damunt de les muntanyes
i el mar immens i el sol que pertot brilla?
Deu-me en aquests sentits l'eterna pau
i no voldré més cel que aquest cel blau.
Aquell que a cap moment li digué "Atura't",
sinó al mateix que li dugué la mort,
jo no l'entenc, Senyor; jo que voldria
aturar tants moments de cada dia
per fe'ls eterns a dintre del meu cor!.
O és que aquest "fer etern" és ja la mort?
Mes llavors la vida què seria?
Fóra l'ombra només del temps que passa,
la il.lusió del lluny i de l'aprop
i el compte de lo molt i el poc i el massa,
enganyador, perquè ja tot ho és tot?
Tant se val! Aquest món, sia com sia,
tan divers, tan extens, tan temporal;
aquesta terra, amb tot lo que s'hi cria,
és ma pàtria, Senyor; i no podria
ésser també una pàtria celestial?
Home só i és humana ma mesura
per tot quant puga creure i esperar:
si ma fe i ma esperança aquí s'atura,
me'n fareu una culpa més enllà?
Més enllà veig el cel i les estrelles
i encara allí voldria ésser-hi hom:
si heu fet les coses a mos ulls tan belles,
si heu fet mos ull i mos sentits per elles,
per què aclucà'ls cercant un altre com?
Si per mi com aquest no n'hi haurà cap!
Ja ho sé que sou, Senyor; però on sou, qui ho sap?
Tot lo que veig se vos assembla en mi...
Deixeu-me creure, doncs, que sou aquí.
I quan vinga aquella hora de temença
en què s'acluquin aquests ulls humans,
obriu-me'n Senyor, uns altres de més grans
per contemplar la vostra faç immensa.
Sia'm la mort una major naixença!

JOAN MARAGALL (1860-1911)

T’envio un petó allà on estiguis, mare.