Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris reflexions. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris reflexions. Mostrar tots els missatges

diumenge, 26 de gener del 2020

Retrobament amb el blog

Fa més d'un mes que no m'atansava al blog per fer-hi alguna aportació. Potser és la primera vegada que succeeix després de gairebé 12 anys d'haver-lo obert. El temps passa molt ràpid, però l'evolució de les xarxes socials encara més i les informacions plouen per totes bandes no deixant-nos gaire espai per actualitzar-les. Un dia per altre els temes ja són vells i passen per les nostres vides com llampecs.

Els esdeveniments del nostre país ens han absorbit plenament, i sense adonar-nos-en hem anat deixant de banda el nostre moment de relació amb el blog, que ens dona plaer per exposar vivències i situacions.

De totes maneres no decau el meu interès per anar seguint mantenint aquest mitjà, que en el meu cas, a més d'informar, em servei també d'arxiu personal de consulta. Espero seguir aviat amb les meves dèries, i continuar amb les meves inspiracions puntuals. Sé que m'he demorat molt amb els comentaris de llibres i en tinc uns quants que m'han proporcionat excelents hores de gaudiment, els quals tinc ganes de començar a exposar.

Així doncs, fins ben aviat.


***

dissabte, 26 de setembre del 2015

Jornada de reflexió

En un dia com avui, i amb la tranquil·litat que dóna un dia diferent com el que estem vivint, m'he permès seleccionar alguns paràgrafs d'una cançó de Joan Manuel Serrat, el qual enguany commemora cinquanta anys de la seva trajectòria com a cantant i cantautor.

En el piromusical de la Mercè li van dedicar un espai a la seva música la qual va acompanyar l'esclat de pirotècnia que dins un blog musical de l'acte varem poder seguir. No sé perquè però avui, dia de reflexió, m'han vingut al cap els primer compassos que també podríem lligar amb aquest dia que penso que no em sé avenir de la buidor de mitings i estira i arronsa als quals hem estat sotmesos. Per això val la pena pensar amb aquestes paraules que podem adaptar-les perfectament:

Hoy puede ser un gran día,
plantéatelo así,
aprovecharlo o que pase de largo,
depende en parte de ti.

Dale el dia libre a la experiencia
para comenzar,
y recíbelo como si  fuera
fiesta de guardar.

Hoy puede ser un gran dia
imposible de recuperar,
un ejemplar único, 
no lo dejes escapar.

Que todo cuanto te rodea
lo han puesto para ti.
No lo mires desde la ventana
y siéntate al festín.

Pelea por lo que quieres
y no desesperes
si algo no anda bien.
Hoy puede ser un gran dia
y mañana también.


Com diu la cançó, hem d'aprofitar que aquest dia no passi de llarg de la nostra memòria. Dificilment viurem un altre episodi com el que hem estat vivint aquests darrers mesos. La Història n'està plena de moments i la gent que els han viscut, els quals, malauradament no sempre han estat de joia, no els ha pogut oblidar.

I demà, més, més compàs d'espera i esperança, més desig, més il·lusions per encetar un procés que encara hem de començar a viure i pacientment poder arribar a aconseguir les nostres fites de poder gestionar els nostres propis recursos, tant malbaratats per personatges corruptes i manipuladors.

***


dissabte, 12 de setembre del 2015

Revolució de vellut

Reflexions després de l'11 de setembre.

Els que tenim ja una edat, recordem perfectament la caiguda del règim comunista a Europa i de l'aparició de les noves repúbliques actualment democràtiques amb règims parlamentaris que es van intercanviant en les sucessives legislatures.

Amb especial atenció i per interès personal, vaig seguir l'evolució de l'antiga Txecoslovàquia. Un país amb el qual hi tenia una afinitat especial. Vaig anar-hi l'any 1973 després de cinc anys de la invasió de les tropes del Pacte de Varsòvia, amb els tancs al carrer, un dels quals encara el vaig veure com a monument en una de les places de la ciutat de Praga. El grup d'estudiants de rus de la universitat de Barcelona, als quals m'hi vaig afegir, no varen poder practicar la llengua rusa amb els ciutadans, atès que es negaven en rodó parlar l'idioma dels seus invasors. Recordo encara en un local públic, la posada en escena d'un militar rus en estat etílic, explicant-nos en rus l'entrada de les tropes feia cinc anys, i que les seves paraules ens les van poder traduir els nostres companys.

Per a mi aquella estada va ser una experiència que em va suposar emocionalment unes vivències per no oblidar mai. Praga era una ciutat grisa, trista, amb carrers solitaris, sense comerços i amb menjadors comunitaris en els quals la gent menjava a peu dret, per mi impactant. Les botigues d'aliments buides de mercaderies. La gent pel carrer demanava en aquella època que els canvièssim dòlars i ens oferien tres vegades més de la seva moneda, ja que amb dòlars podien adquirir objectes o aliments que amb les seves corones els estava prohibit. Vaig passejar-me pel Pont de Carles, buit, sense gent, a hores d'ara sembla impossible.

Al cap de trenta anys, en plena democràcia, vaig tornar-hi. La diferència és abismal. El turisme de masses ha invadit la ciutat espectacularment. Això si, fins i tot sembla que el riu Moldava hagi canviat de color.

La Revolució de Vellut després de la caiguda del comunisme, va ser clau per esdevenir després una República. Recordo aquell poble, dia rera dia, manifestant-se pacificament, amb persistència, després de l'horari laboral, a la Plaça Wenceslau. Ho van aconseguir! La gent unida aconsegueix el que es proposa. Penso que la millora de Txequia és inquestionable, tant de llibertat com a país, com de disposar d'una economia gens menyspreable.

El paral·lelisme amb Catalunya és semblant, en quan a les manifestacions pacifistes i constants. Esperem que la unió ens portarà a les fites que volem aconseguir, això si, crec que hem de ser insistents. No serà un camí de flors.

***


divendres, 28 d’agost del 2015

Reflexions estiuenques

Ja hem entrat a les darreries del mes d'agost. Ja han transcorregut dues terceres parts d'un estiu feixuc a tots els nivells. Altes temperatures, notícies aclaparadores d'èxodes massius de gent fugint de les guerres dels seus respectius països. Una Europa desbordada per esdeveniments fora de mida i amb manca de criteris, intentant solucionar sobre la marxa aquest allau de refugiats que van apareixent a cada país i que un fort enrocament fa que cadascú es vulgui protegir les fronteres, perquè no tothom vol assolir una responsabilitat que hauria de gestionar-se a nivell col·lectiu.

Amb tot, a l'estiu li queda encara un mes de vida i aquest regust amarg no deixa de colpejar les nostres ments, posades en aquest moment dins d'un 27S, que dóna una mica de llum a un moment clau de la nostra història col·lectiva, i que amb il·lusió és un camí de "colors" el qual s'hi treballa amb força i amb passos ferms i crec que molt meditats, cap a un futur millor que tots voldríem pel nostres fills i néts.

Enguany el mes d'agost no ha estat del tot inhàbil. Malgrat que molts dels nostres líders polítics han aprofitat per descansar, la qual cosa crec que tothom és mereixedor d'uns dies de descans, atès que necessitem gent relaxada i amb el cap clar, han deixat força gent capacitada per anar oposant-se al verí unionista que no ha deixat de anar inoculant toxines a tort i a dret.

Crec que el darrer mes estiuenc, a partir d'aquest moment, pot ser encara més feixuc a nivell polític. Ens esperen un dies durs i que hem d'afrontar com fins ara, amb paciència i no deixar-nos seduir pels cants de sirena. Ens hem d'imbuir del poemes èpics grecs de l'Odissea i lluitar per tornar a casa després de la Guerra de Troia. Hem de ser tots Ulisses col·lectivament i no deixar-nos aclaparar.


***

dissabte, 27 d’octubre del 2012

Piulades i piuladisses

Som a la tardor i les piulades generen entusiasme. Sóc nova a Twitter. Les eines 2.0 les tenim per fer-les servir per quan un creu que li són de profit que és el que ara m'ha fet entrar-hi. Tenim tanta informació sobre els fets polítics que estem vivint d'una manera accelerada, que rebre aquestes piuladisses són realment estimulants. Malauradament no tinc gaires seguidors, però aixó no descarta que de tant en tant generi alguna piulada retuitant algun tema que em sembli interessant.

Així com el facebook personalment el trobo una mica de "revistes del cor", en llenguatge col·loquial,  pel que respecta a la informació exhibidora que molta gent "penja" de la seva vida i miracles, que no acabo d'entendre, i en el qual no m'hi trobareu de moment, el Twitter el trobo més interessant pel que com he dit, t'arriba informació de primera mà escollint bé la font que interessa, a més dels hasthtag que es creen, alguns dels quals, veritablement divertits.

Aquestes eines i les que aniran sortint, són per poder triar el teu mitjà de comunicació que més s'adapti als teus interessos i el dret a decidir també el tenim a la xarxa. Tot això és bo si se sap utilizar-ho sense voler acaparar-ho tot, ja que pot ser una gran bogeria!

Em va agradar una piulada de fa uns dies, la qual comparava de quina manera quedaria España (con ñ) sense Catalunya, amb la "poma d'Apple", la qual he aprofitat per decorar una mica més aquest apunt .

I aprofitant que parlo de piulades, ahir em va tornar el tallarol al balcó. Ja feia dies que tenia l'esquer posat en forma de molletes de galeta, hum!!!! que bo!! ....i ha picat.!



***

dijous, 18 d’octubre del 2012

Jugant amb la ve baixa

La vida és lluita constant.
El nostre poble és voluble i valent alhora.
Volem deixar la nostra vinculació amb Sepharad i ens agradaria vanagloriar-nos de la nostra pertinència a un continent europeu com un estat més i per això ho vindiquem seriosament.  
Estem cansats de vagues generals i fem valoracions constants de la nostra situació. La crisi ens ha portat a temps de vaques magres i ja no és vàlid el nostre sistema econòmic. 
Necessitem una vàlvula d'escapament i hem de tenir suficient valor per afrontar-ho. No entenem això del rescat virtual. Les vaques sagrades ho proposen però les paraules se les endurà el vent i les vetaran. Aquesta jugada no val. 
El vaixell s'enfonsa i ens hem de fer valer en un altre lloc. Tenim valors que els hem de fer valdre d'una vegada i per totes. 
Encara tenim sang a les venes i no ens hem de deixar vexar. Ens ve de lluny aquesta lluita. Ens proclamarem vencedors sense vessar sang? Això és el que volem. I ho volem veure aviat com a veterans de la vida.

***


dissabte, 15 de setembre del 2012

Capacitat de resistència

Ja sóm l'endemà. I ara que? Què passarà? Qué farem?. Doncs el mateix que van fer els nostres compatriotes l'endemà de la desfeta del 1714. Com diuen les cròniques, obrir portes i posar-nos a treballar per fora i per dins, sobretot per dins, ho portem en el nostre ADN, pot durar mesos o anys, però hi posarem el nostre esforç.

Le rauxa ha passat ara hi posarem la reflexió i la feina. Això ens permetrà posicionar-nos i cadascú a la seva manera i possibilitats,  seguir el camí que ha començat. Els temps van més ràpids però ho hem de fer com sempre, amb seny i amb la nostra capacitat d'intel·ligència demostrada, sense presses pero també sense pauses.

La societat ha canviat, no es poden comparar moments històrics, cada moment té la seva peculiaritat. Com va dir el nostre President, ens esperen moments difícils i hem de tenir capacitat de resistència. Penso que això està demostrat, fa anys que ho demostrem, darrerament ja en portem 300, sense comptar des dels inicis de la nostra Història. Continuarem, no podem fer-hi més. Som així.

***

dissabte, 21 de juliol del 2012

El fet de compartir

Sempre he estat lectora de llibres, a temporades més i a temporades menys. A l'estiu m'agrada rellegir alguns dels que m'havien agradat en temps passat i no sempre tinc les mateixes sensacions. Les persones canviem amb els anys i l'entorn evidentment també, però sempre trobo alguna frase o pensament que són perfectaments vius i que fan aturar-m'hi uns instants per interioritzar-los, la qual cosa justifica la relectura i em fa feliç. Penso que els llibres sempre t'esperen i que et van fent l'ullet des de la lleixa perquè recordis que els tens allà per donar-te una segona oportunitat.

També per viatjar m'agrada escollir un llibre amb una certa relació amb el viatge que vagis a fer, o bé abans, durant o després. Això m'ho va fomentar un excel·lent guia que varem tenir a Turquia. Un xicot professor universitari que ens va deleitar amb els seus coneixements de la història que anàvem aprenent a través de les nostres visites a aquell país i ens va estar recomanant literatura que tenia a veure amb el tarannà local. Des de llavors que em procuro aquest silenciós company de viatge que no falla mai i que durant les hores de trajectes llargs, ficada dins d'algun avió, et fa gaudir a estones de la prosa d'aquests autors procedents del país a visitar.

Una bona manera d'adquirir coneixements i poder gaudir d'un viatge, pel que a mi fa referència atès que la meva memòria necessita anar pas a pas, si més no puc fer-me un embolic de noms i llocs, m'és  pràctic el dia abans, a l'hora d'anar a dormir, fer un repàs a la guia de mà, de les coses que veurem l'endemà, així vaig preparada per les visites programades i que amb l'ajuda de la persona acompanyant (home o dona) que ens aporta els seus coneixements, acaba d'arrodonir les meves ganes de saber.

La veritat, sobre el tema de llegir, he anat progresant molt positivament amb els Clubs de Lectura. No hi ha res com compartir. Compartir les coses és important, però compartir vivències lectores, ajuda moltíssim a veure el món sota diversos prismes. La diversitat és alguna cosa més del que ens envolta. És la manera diferent d'interpretar el que algú altre ha escrit per donar el que es porta a dins, és en definitiva acceptar tots els punts de vista i gaudir d'aquests moments de comunió entre autor i lector. Per això m'agrada també molt llegir blogs de persones que opinen sobre lectures les quals em mereixen un certa confiança amb el seus criteris,  i em vaig apuntant els títols que em criden l'atenció per a decidir la seva compra o intentar trobar-lo en les Biblioteques que sortosament tenim darrerament ben fornides. Això si, a vegades quan em decideixo, els trobo tots compromesos. Això en certa manera també és positiu.

Llegir i viatjar per mí és un plaer. El primer estructura el cervell,  ajuda a reflexionar, em porta a sommiar i conèixer vivències personals de gent que ha viscut experiències de tots tipus. El segon em fa conèixer nous ambients, llocs i costums, patrimoni arquitectònic construït al llar dels segles, i que només havía vist en els llibres, compartir aquestes vivències amb companys i amics, fa que em faci il·lusió anar-nos retrobant.  He trobat bons amics i penso que és una manera de no quedar reclosos mirant-nos el melic cada dia.

***



diumenge, 27 de maig del 2012

Comiat amb sensibilitat


Hi ha imatges irrepetibles que et queden a la retina i que et fan pensar. Una d'elles és la que les càmeres de TV3 van obsequiar-nos ahir, amb motiu de la Festa de celebració al Camp Nou per haver guanyat el primer equip de futbol, la tant polèmica Copa del Rei.

Quan algú s'acomiada de la feina, rep tota mena d'homenatges i adéus per part dels companys, la majoria són viscuts amb un cert escepticisme per part del que se'n va, atès que coneix bé a la gent que ho organitza per mantenir les formes. En el cas de l'ara ja ex-entrenador del Barça, en Pep Guardiola, dóna la sensació que els seus se l'estimen. Han estat quatre anys de patiments i esforços amb resultats força positius, coneguts per tothom, però no sempre els resultats òptims són fruit només de disciplines i feina ben feta. Hi ha també la qualitat humana envers als altres i la donació personal de sentiments d'estima. Això és el que ens han trasmés moltes imatges que hem estat veient darrerament cap a la persona de'n Pep per part dels nois de l'equip que ell ha dirigit i que els ha fet créixer també com a persones.

Estem acostumats a veure a tota mena d'homenatges a figures claus de la nostra societat, acompanyats per personatges hipòcrites per "sortir a la foto" ó bé poder explicar "jo també hi era". És un fet habitual d'egocentrisme de cara a donar-se importància un mateix per poder presumir de contactes socials. Veure imatges com les que varem veure ahir, penses que encara hi ha gent que es comporta d'una manera generosa i logren ser estimades com es mereixen, gaudint d'una modèstia i sensibilitat especial de cara als altres. Això es dóna amb persones intel·ligents i senzilles que valoren per damunt de tot la cara bona del comportament humà. Comprenc la il·lusió que deu fer poder marxar amb aquesta sensació de estimar i ser estimat. 

***


diumenge, 20 de maig del 2012

Master en economia

No he estat mai persona de números, ni m'han agradat mai especialment. M'he decantat més per les lletres. Tampoc m'ha preocupat massa de com els ministres econòmics han portat les finances dels països. Ara, però, puc dir que començo a saber que vol dir Agències de qualificació, Banc Mundial, ajust fiscal, avaluació de riscos, estabilitat financera, prima de risc, sostenibilitat, creixement desenfrenat, i tot un seguit de sinònims que no acabaríem mai d'ennumerar. Qualsevol articulista fa servir les mateixes paraules dia sí ara també. Els noticiaris sempre comencen amb els mateixos termes, i amb les reunions dels que han de solucionar l'embolic que aquesta societat està deixant al poble ras sense les millores socials que al llarg del segle XX s'havien aconseguit.

No hauria dit mai que el meu cervell hagués estat capaç d'assumir tot aquest rosari de paraules. És com si hagués fet un Master en economia accelerat.

Estem vivint una situació històrica de crisi econòmica mundial que malgrat que durant anys s'ha estat gestant i denunciant, possiblement trigarem anys en resoldre aquest problema que desgraciadament ens afecta a tots. Els experts no es posen massa d'acord. No sempre es poden prendre per exemple les resolucions de crisis anteriors, atès que les situacions són diferents a cada moment que es presenten. Estem vivint moments d'angoixa i d'incertesa que dificilment el ciutadà pot solucionar si no és pressionant als dirigents de forma unitària com s'està començant a fer.

La por a l'endeutament viscut pels nostres pares, va fer que la generació dels que ja estem jubilats, ho haguéssim tingut molt present i ha fet que la majoria no hàgim viscut per sobre de les nostres possibilitats, sabíem que no es podia estirar més el braç que la màniga, però les generacions posteriors que han nascut amb facilitats de tota mena, són les que ara desgraciadament es troben que han de fer  molts números per subsistir dignament. Ara però, tots estem exposats a perdre el que mai haguéssim cregut que podia passar, la nostra tranquilitat econòmica i social.


***

dijous, 29 de març del 2012

Vaga General - El pèndol

En Raimon té una cançó que diu ..He passejat per València sol...i avui jo dic ...He passejat per Barcelona sola... en les primeres hores del matí, un dia de vaga general.

El meu objectiu ha estat fer la caminada diària i aprofitar d'atansar-me a la botiga a la qual em forneixen de productes cosmètics i que està ubicada  a l'eixample entre Passeig de Gràcia i Rambla de Catalunya. Al barri tot estava com sempre, botigues obertes i gent circulant com cada dia, però a mesura que circulava pel carrer Gran de Gràcia, he vist ja que per cada persiana oberta n'hi havien deu de tancades. A l'arribar justament als jardinets del passeig de Gràcia, he vist per primera vegada l'actuació dels piquets. Eren a la vorera contrària, obligant a una cafeteria a tancar. Anaven una bona colla amb estètica sindical i amb mètodes de violència verbal que feien un respecte considerable. Hi ha hagut petards, intimidació i intercanvi de paraules obscenes que han aconseguit fer abaixar les persianes.

Un altre grup esperava a la cruïlla de la Diagonal amb Passeig de Gràcia, fent molt de soroll i esperant a la resta que se'ls ha unit, baixant tots amb manifestació pel centre del passeig, alguns dels quals observant a quin establiment podien anar a fer prevaldre els seus interessos.

Una vegada complert els meus objectius i en el camí de retorn, ja sense obstacles intimidatoris, he observat que les persianes tornàven a estar alçades, amb alguns dependents i dependentes situats a les portes de les botigues, guaitant a dreta i esquerra com ocells als seus predadors. La cafeteria que havien obligat a tancar, ara tornava la plena activitat amb els clients prenent el sol i esmorzant en plena vorera, i  he compartit el meu passeig amb vianants força heterogenis aprofitant un dia de poc soroll i contaminació minvada.

Sempre m'he preguntat si aquestes mogudes serveixen per alguna cosa. Després dels meus més de quaranta anys de vida laboral, amb sindicats verticals, i sindicats democràtics, quan vaig haver de negociar els meus interessos amb els directius pertinents, sempre vaig haver de fer-ho bis a bis, i per sort, gairebé sempre amb resultats positius. La meva experiència va ser que els Sindicats no es van marcar mai cap punt a nivell de problemes personals, potser si que han anat aconseguint fites a nivell col·lectiu, però entre ells també hi havia molta discòrdia i força ganes de marejar la perdiu.

Tornem a tenir temps de revoltes socials. El pèndol torna a oscilar. Els camins es torcen. S'hauran de continuar buscant mesures per poder-los redreçar, cap a quina banda es decantaran?

***



dilluns, 27 de febrer del 2012

Música i Gens


Feia temps que no utilitzava el meu petit IPOD Shuffle. No tinc costum d'anar pel món amb les orelles tapades, m'agrada tenir-les ben receptives així com també els ulls ben oberts. M'agrada anar en transport públic observant tot el que passa al meu voltant sense estar connectada. Quan em vull evadir ho faig en moments puntuals. He trobat aquests moments puntuals en les sessions de rehabilitació del meu braç. Vaig trobar el petit aparell abandonat amb la bateria descarregada, el vaig actualitzar amb cançons i cançonetes que ja tenia a l'Itunes de feia temps, però les tenia tant sentides que vaig optar per incloure la música d'Els Manel, aquest grup gracienc tant emblemàtic que fa temps s'emporta els aplaudiments dels joves que estan als voltants de la trentena.

Puc dir-vos que m'estan agradant força tant la música com les lletres, i els estic descobrint malgrat que amb una mica de retard. Les lletres són molt actuals i amb la gràcia d'una prosa intel·ligent i de qualitat.

Avui mateix, asseguda amb una bossa de glaç a la meva espatlla, feia temps perquè s'acabés una cançoneta que m'estava agradant força, i ha vingut la fisioterapeuta per preguntar-me si em faltava gaire per acabar, doncs nosaltres mateixes ens controlem el temps, ja que elles han d'anar d'una banda a l'altra donant suport a cadascún dels pacients, i potser veia que jo feia massa estona que m'hi entretenia.

Amb una noia jove que tenia al costat fent bellugar el genoll, hem parlat sobre la manera d'aprofitar el temps i ha sortit el tema de la música. Li he parlat d'Els Manel i no els coneixia, malgrat que ella també vivia a Gràcia i per edat podia ser sobradament una "fan". M'ha estranyat una mica,  però comprenc que no tothom ha de tenir els mateixos interesos musicals. Li he comentat el meu recent descobriment del Grup, el qual després de gires pel país,  havia fet un recital també al Palau de la Música i que a la resta d'Espanya tenia força adeptes musicals. Ella m'ha parlat d'una noia gironina que canta flamenc, etc. etc. i així hem compartit uns minuts.

En el meu retorn a casa he pensat amb la meva mare que deia que no li agradava parlar amb la gent de la seva edat, mai havia anat a llars per a gent gran, no s'hi trobava còmoda, doncs es trobava més a gust parlant amb els joves. Ara l'entenc, doncs a mi m'està passant una mica el mateix, parlar amb la gent jove m'anima i em sento més propera amb moltes coses, de les quals no puc parlar-ne amb la majoria de gent de la meva condició de jubilada. Seran els gens?






***

dimecres, 11 de gener del 2012

Boires de gener

San Marino
Igual que les boires anticiclòniques quan s'esvaeixen, vas veient recuperar la teva llibertat personal a mesura que passen els dies i les hores. Després de tres setmanes d'immobilitat parcial, malgrat encara la necessitat de dependència, i gràcies a uns exercicis domèstics recomanats per l'expert, aquesta necessitat va minvant i la capacitat de reacció va sorgint sortosament dia a dia.

En aquests moments penses en la maquinaria del nostre cos. El cervell ajuda un noranta per cent. Les ganes de tornar a la cotidianitat fa que els ànims no decaiguin i també la superació personal de tornar a l'autonomia diaria. Penses amb la vulnerabilitat a que estem exposats els humans d'un dia a l'altre. Dies de reflexions, lectures, passejos curts i companyia, sobretot companyia. Ja falta menys!


l'Emilia Romagna

***

dijous, 21 de juliol del 2011

Un rei al cos

Mai m'ha agradat la prepotència, la manca d'humilitat i l'orgull mal entès del ser humà. Aquests qualificatius familiarment en diem tenir un rei al cos.

El fet d'alguns d'haver tingut la sort per circumstàncies de la vida, d'obtenir un bon status social, no justifica transgiverar els valors que suposadament han obtingut de petits, i creure's que són els millors i perfectes i no admetent lliçons de ningú.

A nivell polític la història ens ha donat personatges que han traspassat tots els límits possibles de prepotència, i actualment els poderosos continuen corrompent-se per diners i protagonismes per creure's que amb suborns poden arribar arreu.

No acabo d'entendre aquesta manera d'actuar. Que en treuen? Publicitat? Bona vida malentesa? Poder?
Suposo que de tot una mica.

Precisament és aquesta gent la que després haurà de donar comptes a la societat i haurà de passar un "calvari" intentant demostrar la seva innocència. Compensa això?. Potser sí que és això el que els motiva. Ser un personatge singular i estar en boca de tothom, ja que la seva mediocritat com a persona els indueix a procedir d'aquesta manera.

Darrerament estem vivint diversos episodis d'aquesta mena de persones acreditades que perden l'oportunitat que han tingut de poder passar a la història com gent honorable.  Crec que hi ha molta manca de talent per arribar a aquest punt. L'eufemisme de que el poder corromp és una certesa.

Amb tot, crec que ha d'haver-hi autoestima, però que aquesta ha d'estar ajustada a l'escala de valors personals que cadascú ha de tenir. No hem de pensar en trepitjar a ningú.  Crec que ens debem els uns als altres i aprendre constantment dels que en saben més. No tots hem tingut les mateixes oportunitats a la vida, però no per això hem de comportar-nos com a mentiders, dèspotes i autoritaris.

***

dissabte, 8 de gener del 2011

Desafiaments

L'endemà de Reis havia estat marcat com a dia lectiu per l'anterior Govern de la Generalitat i la seva consecució ha estat un fracàs estrepitós ja que la majoria d'escoles que van obrir hi havia menys de la meitat dels alumnes, i els centres que van tancar, van agafar-se'l com un dia de lliure disposició. Un desgavell per poder desafiar les normes governamentals respecte a les festes escolars, i que com diem vulgarment, "feta la llei, feta la trampa". Sembla que és dificil en aquest col·lectiu posar-se d'acord. I cada vegada més, la voluntat de les persones, passa per damunt de les normes establertes.

Un altra desafiament és el cas del propietari d'un bar de Mollerussa que ha preferit saltar-se la Llei del tabac i deixar fumar als seus clients dins el local, abans de perdre'ls, i haver de tancar l'establiment, segons ell. L'home espera ser multat però de moment no ha tingut cap visita d'inspectors. Ja ho sentirem a dir.

També ha estat motiu de desafiar les baixes temperatures del Berguedà, un propietari de bar, repartint flassades als clients a l'exterior del local, per poder fumar degudament abrigadets, asseguts a les cadires de l'exterior. Això m'ha fet recordar quan el nostre viatge a Turquia, a la ciutat d'Izmir, passejant pel port, voramar, que en totes les cafeteries subministraven uns abrigalls de quadres, perquè els parroquians puguéssin utilitzar-los mentre fumaven amb el narguil o bé jugaven a jocs de taula al capvespre asseguts còmodament fent vida social, la qual cosa ens va sorprendre agradablement.

Això era el mes d'octubre quan el sol es deixava caure ben aviat, i la humitat del mar es deixava sentir.

Constato una vegada més que cada cop tenim menys por a infringir les normes que ens son adverses, encara que no sempre ens en poguem sortir airosos, però a vegades som agosarats i volem provar-ho, esperant quins resultats haurem provocat.

***

diumenge, 28 de novembre del 2010

Avui tenim eleccions al Parlament de Catalunya

Mai havia hagut de fer cua per depositar el meu vot a les urnes i avui s'ha produït. Jo diria que  això és positiu. Ignoro encara quina participació hi haurà, però mentre estava esperant m'ha semblat que tothom hi anava com si anés a una festa. Si, crec que votar és com una Festa. Respecto els qui han optat per no fer-ho, però crec que en una societat democràtica hem de fer valer els nostres drets. No sempre ens agraden els candidats que es presenten, però també es pot treballar per fer canvis en les lleis electorals i seria bo no haver de rendir-nos a un partit determinat, ja que moltres vegades ens agraden persones que militen en algún partit que no és de la nostra corda.

Dit això, penso que els governants cometen errors, però, quí no comet errors a la vida cotidiana?

Els militants dels partits es discuteixen i barallen, però quina família no té problemes entre els seus membres?

També hi ha persones que entren a la política per enriquir-se i els interessa un borrall ajudar al poble que l'ha votat. Però aquest poble té quatre o cinc anys per veure que la seducció del personatge l'ha enganyat i no tornarà a confiar-hi. Quin amic o familiar no ens ha fet el mateix amb la seva seducció i després hem hagut de posar-hi remei?

La política és un reflex de la vida que continuament estem vivint. Els líders són fotocòpia d'aquesta societat. Podem confiar-hi o no, però ALGÚ ha de fer la feina de governar-nos. No tenim la millor democràcia, però és una democràcia. La nostra participació com a conjunt de la societat, l'hem de fer valer. Després ja tindrem temps per a protestar i decidir si ens hem equivocat o no. Els catalans volem tenir el dret a decidir i hem de fer-ho a les urnes.

***

dimecres, 7 de juliol del 2010

Conseqüències dels canvis de temperatura

Els canvis de temperatura de l'interior dels mitjans de transport, oficines públiques, cinemes, teatres, locals de diversió, etc. etc, per fer-nos la vida més còmoda, han aconseguit que la meva pobra gargamella estigui patint unes fortes punxades i m'hagi deixat sense parla. Aquest és el meu suplici que segons els especialistes diuen que els que som de la generació que ens van extirpar les amigdales, no tenim la protecció que la naturalesa ens havia fornit.

Els ciutadans del Nord de la peninsula, tenen la "Semana grande de ....." i jo estic tenint també la meva Setmana gran de visites mèdiques. A més de les visites semestrals programades dels controls habituals, de la vista i altres, he hagut de posar-me en mans dels que en saben més, perquè t'ajudin a arreglar-te els ulls (conjuntivitis), la gargamella (laringitis), la orella (otitis), i a més de no poder parlar..... gens preocupant pels qui m'envolten, però que a mí m'obliga a vegades a fer sonar una campaneta per avisar des de l'altra banda del pis de que el dinar és a taula.

Són divertides les diferents reaccions de la gent quan veuen que no pots parlar. Alguns et parlen fluixet que atesa la dificultat puntual de la meva oïda, haig de fer-ho notar. Altres et diuen amb to de repte: clar, s'ha de vigilar l'aire condicionat, i altres fan cara de pena i t'expliquen les seves vivències dels refredats estiuencs. Un dels metges avui visitats, quan he entrat i li he dit: estic feta "caldo", m'ha respost, fa be de dir-ho, començarem a posar l'olla al foc, sort que encara hi ha qui té humor anglès, per fer-te la vida més agradable.

És per això que amb aquesta incomoditat de dolor constant, i que no puc parlar ni contestar al telèfono, he decidit distreure'm amb el blog, ja que la lectura també molesta als meus pobres ulls.
I desitjo que tot sigui això i no passi d'aquí, esperant que els remeis facin el seu efecte guaridor....

***

dilluns, 24 de maig del 2010

Vida rural

Aquella vida rural tan emprada en les novel·les clàssiques que els nostres autors literaris ens han fet reviure, cada vegada la tenim més llunyana i més quan convivim uns dies en algún dels poblets de les comarques de la nostra Catalunya endins, que actualment no tenen res a veure amb aquelles estampes del passat.

Hi han alguns fets remarcables d'aquella vida a pagès, que els que vam ser infants en la post-guerra encara recordem. La memòria històrica per les futures generacions és important que quedi reflectida en els museus. Un d'ells, recentment ampliat és el Museu de la vida rural de l'Espluga de Francolí.

Gràcies al mecenatge de l'empresari català Lluís Carulla i Canals que va mostrar sempre una gran sensibilitat per la cultura catalana, i potenciant el seu poble a través de la seva Fundació, es va projectar aquest museu, de força interès cultural per donar a conèixer la vida de la pagesia de la Conca de Barberà, terra de secà, dedicada al cultiu de la vinya, cereals, i oli.

Aquests dies hem tornat a trepitjar aquestes terres i hem aprofitat per visitar el museu, després de la remodelació, i és realment una gran obra de recopilació de costums i maneres de viure, reflectides de diverses maneres.

Em van captivar una serie de miniatures escultòriques, les quals estaven en vitrines, i vaig fer us de la meva tradicional companya de viatges i recorreguts per captar-ne l'essència i emportar-me els resultats al meu niuet urbanita.







Tornar a casa és desitjable, sóm encara "animals de costums fixes" malgrat que sigui bucòlic uns dies sense telèfon, televisió, i internet, et fan sentir una mica aïllat i costa de assumir-ho. Fa massa anys que vivim en un món molt tecnificat i per desgràcia ho trobem a faltar!

***

dimecres, 17 de març del 2010

Ajuda humanitària i mitjans d'informació

Estic a la sala d'espera d'un metge i veig que no he recordat endur-me lectura. Busco a la tauleta i agafo un magazine de La Vanguardia, el fullejo i m'aturo en un humil reportatge en el que parlen uns professionals mèdics que estan treballant a Haiti. Són d'arreu del món, de totes les nacionalitats. Cadascú explica les seves vivències. Hi ha un psicòleg que diu que es necessitaran anys per què la gent pugui tornar a remuntar el seu estat anímic. Un cirujà comenta que ha hagut de fer intervencions al mig del carrer amb força precarietat i envoltat d'espectadors. És cubà, i diu que s'ha fet un tip d'amputar membres a criatures i que com a mínim els ha pogut salvat la vida. Ha deixat els seus propis fills per anar a cobrir aquestes necessitats, que és especialista en ajuda humanitaria per catàstrofes naturals, però que el que està vivint és realment colpidor. I així un darrera l'altre. Són professionals completament anònims que gràcies a ells ajuden a minimitzar aquests sofriments.

La meva reflexió és, que quan passen aquests tràgics esdeveniments, estem uns dies invadits d'informació, i un desplegament de periodistes de tots els àmbits, ens comenten i ensenyen imatges a tort i a dret d'aquests tristos fets. Després d'un quans dies, tot queda esmorteït i sembla que tot hagi estat com una pel·lícula de diumenge a la tarda. Quí se'n recorda del tsunami d'Indonesia del 2004? Algú ens ha explicat com s'està superant aquell fet, després de tanta destrucció?, i així en tot.

Darrerament parlem molt de la generació NINI. Potser sóc una mica ingènua, però exemples de persones que es dedican a portar una mica d'alegria a aquests països tant malmesos com podrien ser "pallassos sense fronteres" o bé professionals mèdics i fins i tot altres joves d'organitzacions que ajuden a fer el que calgui en aquests països, penso que caldria parlar-ne una mica més, en els nostres mitjans públics d'informació, per intentar despertar i bellugar alguna consciència NINI, ja que és un tema que a molts pares els està preocupant cada vegada més i a la nostra societat sobrada de tot, li és difícil trobar-hi solució. Insisteixo en pensar que almenys a base d'anar-nos martellejant amb imatges de persones que es dediquen a treballar pels altres, sigui d'una manera altruista o bé organitzada, pugui arribar més a aquests joves que tenen camins ben incerts.

***

dilluns, 1 de febrer del 2010

Comunicació no verbal

Encara falten uns mesos i ja ha començat la pre-campanya electoral per la Presidència de la Generalitat i pels components del Parlament.

Mai com ara la classe política en el nostre país havia estat tant desprestigiada malgrat que, sortosament, en la nostra societat democràtica tenim necessitat de trobar persones que vulguin tirar endavant les institucions. No sempre sorgeixen líders amb carisma, amb intencions netes de fer país. Sóc crítica amb les actuacions dels polítics però no m'ha agradat mai ser irrespectuosa amb els que ens volen a vegades "vendre la moto" de les seves intencions. He assistit a poques trobades on els candidats intenten exposar els seus programes perquè hi trobo molta demagògia i massa posades en escena perque els assistents s'impregnin d'eufòries desmesurades. Prefereixo més observar als candidats en les entrevistes televisives que els fan. Hi ha una comunicació no verbal en la que puc intuir el grau de netedat dels aspirants als alts càrrecs. Sigui el rictus facial, sigui la gesticulació de les mans, o en el meu cas, poso especial atenció en la mirada i en els ulls. Poques vegades m'ha fallat la intuició. Quan no veig claretat, no la veig.... hi ha alguna cosa que detecto que després el temps em dóna la raó. Serà perspicàcia femenina, suposo.

Quan haig de votar, m'ho penso molt, intento revisar la trajectòria del líder i de les persones que formen les llistes electorals, però no sempre he votat al candidat que el meu instint m'ha suggerit, ja que a darrera hora poden influir moltes coses, com opinions dels amics, o canvis de rumb de les campanyes, etc., però dins dels meus dubtes, ho faig a conciència donant-li un vot de confiança, si mes no, sé que serà per quatre anys, ja que aquest crèdit pot canviar dins d'aquest periode.

Així doncs, ja s'ha posat la directa, de totes maneres crec que les campanyes polítiques comencen sempre l'endemà de les eleccions, i romanen fins a les properes. Sempre estem en campanya electoral!!!


***